عناصر ملی و مذهبی در آثار بهرام بیضایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده امیرحسین رضایی
- استاد راهنما مهدی کدخدای طراحی محمد شکرایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تعزیه یکی از عناصر کلیدی در نمایش نامه های بهرام بیضایی است، شاید این به خاطر احساس دینی است که او نسبت به این هنر آئینی داشته است. چرا که گشوده شدن دروازه ی تئاتر به روی خود را مدیون تعزیه می داند. در اکثر آثار سینمایی و نمایشی بیضایی رد پای این گونه ی نمایشی مشهود است. در این پژوهش نشانه های تعزیه را در دو نمایش نامه ی ایشان یعنی "آرش" و "ندبه" مورد بررسی قرار داده و به ویژگی های این هنر بومی، آئینی در این دو نمایش نامه پرداخته ایم.
منابع مشابه
اسطورۀ قربانی در آثار «بهرام بیضایی»
آیین قربانی از کهنترین آیینهایی است که در میان ادیان و ملل مختلف مورد توجه بوده است. انسانها در تمامی اعصار تلاش کردهاند تا با دادن هدیه و قربانی به پیشگاه خدایان، خشنودیشان را جلب نموده، از خشمشان در امان باشند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل «اسطورۀ قربانی» در فیلمنامهها و نمایشنامههای «بهرام بیضایی» است. وی با شناخت گستردهای که از اسطورهها دارد، در نگارش آثار ادبی خود از انواع آنها بهره...
متن کاملبازنمود موضوع و شگردهای ادبی در آثار بهرام بیضایی
موضوعات و درونمایههای آثار بهرام بیضایی تنوع چشمگیری دارد. وی در آفرینشهای ادبی خود، شگردهای ادبی گوناگونی ارائه میدهد که در پژوهش حاضر، ضمن بررسی، تحلیل و طبقهبندی موضوعهای داستانی بیضایی، این شگردها در روایتِ داستان نمایش داده میشود. در این پژوهش 24 اثرِ ادبی بیضایی که شامل سیزده فیلمنامه، هشت نمایشنامه و سه برخوانی است، بررسی میشوند. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است؛ بدینصورت که ابتدا ...
متن کاملتحلیل جامعهشناسانة هویت ملی و مؤلفههای آن در فیلمهای بهرام بیضایی
از مشخصههای بارز سینمای معترضِ موج نو در سالهای پیش از انقلاب، بیان هویت ملی در اعتراض به بحران هویت است. مسئلة پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای هویت ملی و بحران هویت در آثار منتخب بهرام بیضایی، از فیلمسازان شاخص سینمای موج نو، از دیدگاه جامعهشناختی است. بنابراین، پس از بررسی وضعیت هویت ملی و ابعاد و مؤلفههای آن، از دیدگاه جامعهشناسی هنر، عناصر تکرارشوندة مرتبط با هویت در سه فیلم رگبار...
متن کاملنقش زنان در آثار بهرام بیضایی بر پایۀ نظریههای سیمون دوبووار در جنس دوم
در آثار متعدد نمایشی بهرام بیضایی، زنان نقش عمدهای بر عهده دارند. برخی از این آثار دربارۀ زنان است و در برخی دیگر زنان هم در کنار مردان نقش مهمی به عهده دارند. بسیاری از این زنان در آثار بیضایی فعال، جستجوگر، هوادار عدالت و مبارز هستند. بسیاری از آنان میخواهند از حقوق، نقش و اهمیت خود در اجتماع و زندگی آگاه شوند و برای نگاهداری حق خود، راه مبارزه با محدودکنندگان آزادیِ خود را انتخاب میکنند. م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023